Pumpa, pumpa, fallerallera...

Nu är ju inte detta nån matblogg egentligen, men i valet mellan det jag läser och det jag äter, vill ni nog ändå hellre läsa om maten. För läsa och äta, det är ungefär det jag gör nu.

I helgen var jag hemma hos päronen en sväng och jobbade lördag-söndag. På eftermiddagarna var jag ledig, så då räfsade vi löv och åt knäppäckelpaj* med glass. Det var härligt. Det är nåt med gula löv och höstluft som kan göra en helt andäktig, jag fattar inte. Och hemmaväxta Filippa-äpplen toppar man inte så lätt!

Men på torsdag är det tenta så nu är det alltså näsan i boken. Fast jag hinner äta. Pumpa till exempel.

Pumpa är bra på hösten. Finns under säsong i Sverige, somliga har den t o m hemma i trädgårdslandet. Annars är den rätt billig i affären, och man kan göra mycket med den. Lägga den på pizza med fetaost, till exempel. Eller, som idag, en höstsoppa:

Skala, hacka och koka
en bit pumpa (jag hade butternut-pumpa)
en morot
och en lök
med salt och en buljongtärning
tills det mjuknat.

Häll sedan i
en stor burk majs
och nån deciliter crème fraiche
och låt koka ett par minuter till.

Mixa skiten.

Toppa smaken med lite thai sweet chili sauce om du vill.

Det räcker till en portion på studs och två matlådor. Eller 4 port om man är mindre i maten än jag. Vilket de flesta, utom möjligen killar i puberteten, är.

Det var bra, för nu tömde jag kylen på slattar och grönsaksstumpar. Jag ska till London på lördag och vara där en vecka för praktik och Switchfoot-konsert, och då vill jag inte ha en massa i kylen som ruttnar. Och soppa är lättare att frysa än rå pumpa...



*Lånat ordvrång från släkten på Sixtorp. Byt plats på konsonanterna.

Kommentarer
Postat av: Frugan

Thai sweet chili sauce!!

Jag vill också bo bland höstlöv och lantluft!

2011-11-03 @ 09:04:33
URL: http://snyggelin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0