Privatisera inte mitt Sverige

I arbetet med ett paper om bemötandekompetens i vården sitter jag och läser kursplaner för olika undersköterskeutbildningar. Där står väldigt mycket om företagande..?

Jag gillar inte privatiseringar. Jag har hört snacket om konkurrens och kvalitet och företagande och tillväxt, men jag fattar det inte. För mig är det ganska enkelt: kolla på de länder där privatiseringen är mer utbredd än här. Det är inte direkt "alla ska med"...

En av de bra sakerna med Sverige är att vi inte har så mycket klasskillnader. Kan vi bevara det, gärna?

Kommentarer
Postat av: lina

hejja! Släng gärna in lite Englands exempel, sjukvården är skrämmande!

2011-11-17 @ 13:23:31
URL: http://linaborjesson.blogspot.com
Postat av: ErikJA

Men hallå Mary... nu generaliserar du väldigt. Är det privatisering i allmänhet du inte gillar, eller är det bara vården? Och var finns korrelansen mellan viss privatisering och hög grad av dito? Och vilka länder menar du när du talar om mer utbredd privatisering? Östeuropa? Visst fanns det en del god statlig verksamhet där, men små detaljer som demokrati saknades....

Jag uppskattar mycket privatisering, t ex att mina barn (efter samråd med sina föräldrar) kan välja att se tecknad film på TV och inte bara tjeckiska dockfilmer.

/EJA

2011-11-17 @ 16:25:17
URL: http://www.elmbv.se/blogg/?author=
Postat av: Mary

Jo, jag är medveten om det. Men eftersom detta inte är en blogg för välavvägda politiska uttalanden utan en blogg för det som rör sig i mitt huvud känns det ändå okej, tycker jag...:)

Nej, så här är det. Jag är emot det som segregerar vårt samhälle. Exakt vilka följder privatiseringar i vården/annanstans får begriper jag mig inte på, men jag vet att jag föredrar Sverige-sättet framför USA-sättet att göra grejer (och UK-sättet, for that matter). Och var går egentligen gränsen mellan viss privatisering och hög grad av dito? Jag uppskattar en välfärd som är tillgänglig för alla.

2011-11-17 @ 23:30:44
URL: http://marysklokskap.blogg.se/
Postat av: Mary

Nu har jag tänkt en vända till.



För det första: jag är inte kommunist. Med utbredd privatisering menade jag inte Östeuropa - jag tänkte mer på USA och Storbritannien. Jag gillar "alla ska med"-tanken men inte med innebörden att alla ska vara och ha det exakt likadant utan med den att alla ska ha samma rättigheter och ingen lämnas på efterkälken. Sen vet ju jag också att de är få som inte skulle skriva under på ovan sagda, skillnaderna ligger i hur man tänker att det ska uppnås. Men som utgångspunkt är det viktigt.



Jag har nyss sett Dokument Inifrån om Carema. En inte helt neutral dokumentär, men ändå tankeväckande. Jag tycker det är ett problem när amerikanska storföretag investerar i svensk vård och förväntar sig avkastning. Det blir ju inte så bra om det är investerarnas ekonomiska intressen istället för vårdtagarnas rätt till livskvalitet som styr. Jag tycker det är läskigt när välfärden (vård, skola, sociala skyddsnät av olika slag) läggs ut på entreprenad. För mig är det en trygghet att välfärden är offentligt ägd. Vi har ju det så bra i Sverige att korruptionen är (jämförelsevis) låg, medierna vaksamma och kritiska och medborgarna vana att kunna kräva visa rättigheter av staten. Vi förväntar oss att bli väl behandlade, lyssnade på och uppfångade av samhället om vi kommer i en krissituation.

Det är något värt att bevara.

2011-11-18 @ 16:19:43
URL: http://marysklokskap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0